Har känt mig lite halvkrasslig ett bra tag nu och har sagt det till folk runt om kring mig att jag ibland känns mig yr, orkeslös och att hjärtat börjat rusa upp i puls vid bara några enkla övningar. Men eftersom jag inte gått på diet innan är det väldigt svårt att veta om det är pga dieten och underskott på mat och kolhydrater eller om det är för att man börjar bli krasslig och sjuk. Svårt att veta och väga av i detta läge om man är "klen", borde bita ihop och bara att fortsätta köra eller om det faktiskt är något lurt i systemet som man borde lyssna på. Jag har i ärlighetens namn inte vart så duktig på att lyssna på kroppen. Detta är något jag verkligen vill och jag vill ställa mig på scenen och vara nöjd över det jag presenterar (mig själv och min kropp). Har fortsatta att träna, kanske dragit ner på tempot lite. Men har ändå fortsatt med mina cardiopass minst en gång om dagen, gympass 4 grr/veckan och sedan två dagar med ett extra cardiopass. Har inte pressat kroppen enbart fysiskt, har blivit en del psykiskt också. Mycket att tänka på, fixa med och inför tävlingen (tågbiljetter, inregistrering, saker som ska med, saker som fortfarande bör införskaffas) och det är bara inför tävlingen. Har även börjat en ny kurs förra veckan på Södertörnshögskola som är ekonomistyrning. Föreläsningar nästan varje dag med ett seminarium tillfälle en gång i veckan där man ska ha gjort en gruppuppgift och sedan 3-4 individuella uppgifter. Känner redan stress och lite lätt panik inför tentan om 3 veckor, sååå mycket som man måste ha koll på (ska inte klaga på att jag studerar, har valt det helt och hållet själv).
 
 

 

Kortvarig stress är bra och kan ge än en positiv effekt, man kan prestera bättre och effektivare. Medan blir stressen långvarig och ihållig ger det en negativ effekt på kroppen och man kan tillslut gå in i väggen eller bli sjuk.

 

Fick feber igår och det var nog en liten väckarklocka för mig själv att jag måste börja ta det lite lugnt, inte stressa upp mig, börja strukturera och planera mycket mer nu för att inte ha allt i huvudet. Låg i soffan nästan hela dagen igår och försökte bara andas, ta det lugnt, inte tänka på någonting och bara återhämta mig. Idag var febern borta och det som kvarstod var lite huvudvärk och lätt halsont. Riktigt glad och tacksam för att jag bara hade feber en dag så att jag sakta kan börja aktivera mig igen och ta mig tillbaka upp på huvudvägen som ska ta mig till mitt mål. Självklart tar jag min endagsfeber på allvar och ska vara mer lyhörd på min kropp och när jag känner att det inte riktigt står rätt till. För jag borde ha lyssnat på min kropp tidigare och tagit en vilodag extra eller så.

 

 Försökte mig på att göra en broccoli och avokado soppa igår med vitlök och kyckling för att rensa kroppen.

 

För att starta kroppen sakta blev det ingen morgonpromenad imorse, men det blev en promenad i eftermiddags på 80 minuter och det kändes riktigt bra. I morgon blir det till att inte ställa klockan och vakna när kroppen vill för att sedan gå upp och gå ut att gå. Har till och med ikväll strukturerat upp lite och betalt min avgift till LP så att jag får tävla, kollat upp inregistrerings tiderna, kollat upp vilket tåg vi måste senast ta för att hinna med inregistreringen, frågat ifall jag får låna en Bikini som reserv ifall de inte skulle godkänna min och jag har till och med börjat lägga fram lite saker så att jag inte ska glömma bort dem.

 

 En liten selfi från dagens promenad.

 

 

Ta hand om dig själv, lyssna på kroppen och gör det i tid ifall du tränar hårt och exempelvis går på tävlings diet. Ingen tävling i världen är värd att offra sin kropp och hälsa för ifall man skulle få men för livet. Bara för att man är envis, målmedveten och vägrar ge sig. Tränar man hårt utan att äta tillräckligt kan man bli övertränad för att man pressar kroppen till det yttersta. Återhämtningstiden för överträning kan vara riktigt lång, upptill ett år om inte längre beroende på hur långt det gått. Tränar man även när man är sjuk och har exempelvis feber kan det få förödande konsekvenser, så som hjärtinflammation eller hjärninflammation. Något man inte vill ha!

 

 

 
En och enhalv dag utan någon som heslt aktivitet gör en lite nojig. Så var tvungen att kolla mig i speglen och kolla till formen. Har inte hunnit slappa till mig totlat, fast det känns som det :P
 
 
 
Sov så gott och ta hand om er! Lyssna på kroppen!
 
 
diet, träning,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej