Inga föreläsningar idag så tog tag i något som jag velat testa riktigt länge..chokladbollar gjorda på dadlar. De blev super goda! Gjorde även en Pina Colada proteinboll som blev riktigt fräscha och somriga. 
 
Länge sedan jag skrev något på bloggen, men allt har flutit på och jag har inte haft något att skriva helt enkelt. Men nu när tävlings suget och tankarna börjar smyga sig på känns det mer aktuellt att börja skriva igen. Dock har den senaste månaden gjort lite ont i axeln och förr veckan tog jag äntligen tag i det. Fick rehab övningar för ryggen, knäckning, akupunktur och knådning av nacke och axeln. Har blivit bättre men känns fortfarande vilket har gjort mig väldigt låg och omotiverad till de mesta. 
 

När motivationen tryter och man börjar känna sig ganska låg för vad man än gör på gymmet känns det och gör ont i axeln, går man till gymmet ändå för att hålla igång rutinen. Humöret är inte det bästa just nu. Men efter ett återbesök ikväll hos Resultatnaprapat på Flex Sport club börjar det ljusna i tunneln. Trots smärta efter behandlingen i höft, axel och biceps pga knådning och nålar som gör att jag knappt kan röra mig känner jag att jag äntligen är på rätt väg och det gör mig så otroligt lättad och lycklig. 

Lite blå om biceps redan efter kvällens behövliga behandling.
 
I förmiddags var det ben som gällde och som skulle få sitt. De fick dem men inte på det sättet som jag ville. Började med att köra lite marklyft men efter ett tag kändes det i axeln och knäböj hade jag strukit sedan innan, då det känns när stången ligger på och trycket. (Nu har jag dock fått lite direktiv till att jag inte behöver känna efter så mycket och att det kanske bara är träningsvärk som jag fått av rehab övningarna). 
 
Istället för att nöta och kötta marklyft samt massa böj blev det istället 15 gånger 15 i benpressen på 100kg följt av vader, mage och rehab. Det kändes det med vill jag lova, om inte annat för psyket att köra 15 reps (som var riktigt länge sedan jag körde) och sedan 15 set på en och samma övning. 
 
Bara att bita ihop och köra.
 
Eftermiddagen bestod av bakning och madelsmör görande, samt 30min backintervall tränign innan naprapat besöket (bara för att komma ut, röra på sig och få bort lite ångest för att benpasset egentligen inte gick som det brukar eller skulle). 
 
Åter tillbaka till mina två olika proteinbolla som jag gjorde idag. 
 
 
 

Pina Colada proteinbollar

 

25-30 st

200 g urkärnade dadlar

50 g mandlar

40 g Casein Pina Colada proteinpulver (http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Kasein/Body-Science-Casein.html)

20 g riven kokos

1 dl havregryn

Rivet skal från en lime

saft från lime efter smak

Garnering: Kokos och rivet limeskal att rulla bollarna i

I med alla ingredienser i en matberedare och kör tills allt är ordentligt blandat och blivit en deg som är lätt att forma till bollar. Rulla sedan bollarna i kokos och lime blandning. Låt svalna lite i kylen innan servering.

 

 
 
 

Dark Chocolate proteinbollar

30 st

200 g urkärnade dadlar

50 g mandlar

40 g Dark chocolate proteinpulver (Går även med andra choklad smaker) (http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Kasein/Body-Science-Casein.html) 

1 dl havregryn

3-4 msk kakao

1 kopp espressokaffe

1 nypa flingsalt

 

Garnering: Kokos och flingsalt

I med alla ingredienser i en matberedare och kör tills allt är ordentligt blandat och blivit en deg som är lätt att forma till bollar. Rulla sedan bollarna i kokos blandning och ställ in i kylen innan servering.

Går att använda andra nötter. Cashewnötter skulle passa perfekt till dessa, alt 50/50 mandlar och cashewnötter.

Smetens konsistens efter att alla ingidienser är i och mixade. 
 
 
Gjorde även lite eget Mandelsmör till bakning av proteinbars eller som topping och tillbehör till kvargen :D 
 
 
 
Dadlar, Hälsa, Nyttigt, Protein, fitness, recept, träning,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej